AFLYST | Foredrag: Dansk tørvehistorie og Store Vildmose

AFLYST - AFLYST - AFLYST

Gennem flere århundreder har tørv været et uundværligt brændsel i Danmark. Det blev udvundet fra moser overalt i det danske land og i mange hjem var det en primær kilde til lys og varme.

De danske moser fungerede på sin vis som brændselslagre, hvorfra man hentede den dyrebare tørv.

Industrialisering og billig import af gode og fede engelske kul gjorde, at brænde og tørv stort set kun blev brugt i husholdningerne og kullene i industrien. Sådan var det i mange år. Men under verdenskrigene betød krig i Europa mangel på kul, på samme måde som vi mangler gas i dag. Og på samme måde som i dag søgte man også alternative energikilder, til at afdække behovet for energi. Man sendte derfor flere tusinde arbejdsløse danskere i moserne for at hente tørv under verdenskrigene. En af disse moser var Store Vildmose.

Til foredraget tager museumsinspektør Bue Juul Poulsgaard jer på en rejse gennem dansk tørvehistorie, siden 1700-tallet.

Her ser vi nærmere på historien ud fra et energi- og forsyningshistorisk perspektiv. For tørvene var ikke bare tørv, de var en energikilde, der sikrede danskerne varmen og holdt industriens hjul i gang, da der var mest brug for det.

Entré til foredraget: 75 kr. inkl. kaffe.

Biletter købes i døren.

For yderligere information, museumsinspektør Bue Juul Poulsgaard på bjp@museummoss.dk

Eller kontakt museet på telefon 98843105

Startdato: 02-11-2022 19:30