Oplæg: Store Vildmose i historisk og bæredygtigt perspektiv

’Store Vildmose i historisk og bæredygtigt perspektiv’.

Gennem spændende oplæg vil vi udforske Store Vildmoses unikke landskab og dets historie, samt dykke ned i bæredygtige initiativer, der former området i dag.

Lad os begynde med en rejse tilbage i tiden og udforske historien bag Store Vildmose. Hvad er denne naturskat blevet skabt af, og hvad gør den så unik? Vi vil udforske mosen fra de første spor af menneskelig aktivitet og særligt fokusere på perioden fra 1850 og fremefter, hvor mennesker har opdyrket og derved ødelagt den oprindelige mose.

Herefter vil Naturstyrelsen give os indblik i deres imponerende naturgenopretningsprojekt i Ørnefenner. Dette ambitiøse projekt har enorme konsekvenser for hele området, der skal genoprettes. Vi vil blive præsenteret for de udfordringer, Naturstyrelsen står over for, og de bæredygtige strategier, de har udviklet for at sikre en effektiv genopretning af naturen.

Aage V. Jensen Fonden vil også dele deres arbejde med os, især deres indsats for at bevare mosens naturværdier og de tiltag, der er blevet iværksat for at sikre Aaby Mose. De vil inspirere os med deres dedikation til at beskytte og bevare dette unikke økosystem.

• 14.00: Velkomst
  • 14.10: Oplæg af Museum for Forsyning og Bæredygtighed v. Direktør Anne Provst