Kultur og Naturtur i Brønderslev Kommune

Kultur og naturtur i Brønderslev Kommune

Den 5. august kan du opleve en vifte af oplevelser på kør-selv tur på tværs af hele Brønderslev Kommune.

Program:

Kl. 9.00: Alpacas of Fredly, Aalborgvej 55, 9700 Brønderslev. Her vil Lise Drastrup fortælle om sine alpacaer og sit arbejde med dem.

Kl. 10.15: Store Vildmose, Damvej 79, Krydset Damvej/Ringvej, Aabybro. Højmosen i Store Vildmose er en enestående del af den store gamle mose i Vendsyssel, som ellers næsten er fuldstændig opdyrket. Museumsdirektør Anne Provst fra Vildmosemuseet vil fortælle om mosens historie.

Kl. 11.15: Vildmosemuseet, Nørregade 35, 9700 Brønderslev

Brønderslevs nye museum, det nye Vildmosemuseum, kommer til at ligge i en del af de gamle PN-bygninger i hjertet af Brønderslev. Der arbejdes intenst på at museet sammen med Brønderslev Amatørscene og et nyt spisested etableres samlet i et stort kulturhus. Se museets lokaler og hør museumsdirektør Anne Provst fortælle om planerne for det nye Vildmosemuseum.

Kl. 11.45: Nygårdsminde Vingård, Tolstrupvej 102, 9700 Brønderslev

Nygårdsminde Vingård er en af Danmarks nordligste vingårde. Vingården tilbyder unikke oplevelser i naturskønne omgivelser; rundvisning i vinmarkerne, vinsmagninger, parkgolfspil for hele familien og yoga i rolige omgivelser. Mød vinbonden og vendelboen Jan Lunde fortæller om "wine made in Vendsyssel" med smagsprøver og en rundvisning i området.

Kl. 13.00: Purple Farm, Røgelhedevej 55, 9700 Brønderslev

Besøg de glade grise sammen med grisebonde Hans Henrik Thomsen, der vil fortælle om hans unikke system med rullende indhegninger til grise.

Kl. 14.30: Dorf Møllegård, Storskovvej 39, 9330 Dronninglund

Dorf Møllegård er det eneste museum i Danmark, hvor man kan opleve et autentisk fungerende dobbelt mølleanlæg med både vandmølle og vindmølle. Sammen med det firelængede gårdanlæg og møllesøen udgør hele området et skønt kulturmiljø. Museumsinspektør Lise Hansen vil vise rundt og fortælle om møllegårdens historie og udstillinger.

Kl. 15.30 Bålmad fra Rundt om Bålet, på gårdspladsen på Dorf Møllegård.

Pris pr. person 450 kr.

For yderligere information og tilmelding kontakt Museum for Forsyning og Bæredygtighed på: post@museummoss.dk eller 98843105.

Startdato: 05-08-2023 09:00
Slutdato: 05-08-2023 16:30