GYS - Væsner i mørket

GYS - væsner i mørket er åbent for grupper til og med d. 27 marts efter henvendelse til post@museummoss.dk

Er du bange for mørke? Når solen går ned, kommer uhyggen snigende. Den lægger sig i de mørke kroge og mystiske skygger – lige på grænsen mellem det, du kan se, og det, der bare er kulsort. Din puls stiger, og du begynder at forestille dig, hvad der mon skjuler sig der ude – Hvad var det for en lyd? Var der ikke en skygge der ovre, der bevægede sig?

Du er ikke alene. Frygten for mørket er almenmenneskelig, og den er slet ikke ny – tvært imod!

GYS – væsner i mørket tager dig med tilbage i tiden til dengang, kunstigt lys var en knap ressource på landet. Når solen gik ned, var det mørkt! På den måde fik dagens arbejde en helt naturlig afslutning. Når man ikke længere kunne se, samledes man i bondestuen omkring langbordet og fortalte historier om alt det mystiske, som mørket skjulte – og her omkring bondens bord tog sagnene form.

GYS – væsner i mørket er en udstillingsoplevelse i mørke. Udstyret med en fakkel skal du opleve folkesagnenes mystiske væsner.
I mørket lurer åmanden, som kræver sit årlige menneskeoffer. Ellefolket fester i gravhøjen og bjergtager nysgerrige sjæle, og den hovedløse helhest halter rundt på sine tre ben, mens hvide damer og forbrydere vandrer hvileløst rundt i natten.

Velkommen i mørket. Velkommen indenfor i årets særudstilling på Dorf Møllegård.

Startdato: 29-05-2021 10:00
Slutdato: 27-03-2022 16:00